Home

Range of Services

Qualification

Publications

References

Contact

 

 

 

English

 

Publications

Books

 

2015 - Die Digitale Öffentlichkeit – Band II – Herausgeberin zusammen mit Peter Hurrelbrink. Eine Publikation der Friedrich-Ebert-Stiftung zur Veranstaltungsreihe „Die digitale Öffentlichkeit“ Link (download pdf) - a book abot the different consequences of digitalization for society and democracy, edited by me together with Peter Hurrelbrink for the Friedrich Ebert foundation

2015 - E-Petitionen – politische Partizipation in Zeiten des Social Webs. In: Forschungsjournal Soziale Bewegungen, Jg. 28/2015, Heft 2, Das Private ist politisch – Konsum und Lebensstile. Link - article about e-petitions and the different types that can be found on different petition websites

2014 - Soziale Bewegungen online – mediale Kommunikation, Mobilisierung und Proteste im Netz In: Oehmer, Franziska (Hrsg.): Politische Interessenvermittlung und Medien: Funktionen, Formen und Folgen medialer Kommunikation von Parteien, Verbänden und sozialen Bewegungen. Baden-Baden. Link - article about social movements and their use of traditional media and online communication

2014 - Internet und Partizipation - Bottom-up oder Top-down? Politische Beteiligungsmöglichkeiten im Internet. (Schriftenreihe: Bürgergesellschaft und Demokratie) Wiesbaden. (Herausgeber), darin: Internet & Partizipation - Einleitung& Grassrootskampagnen und E-Petitionen als Mittel zivilgesellschaftlicher
Partizipation. Link - edited book about internet and political participation

2013 - Bundestagswahl 2013 im Netz. In: Aus Politik und Zeitgeschichte, Ausgabe "Bundestagswahl 2013", 48–49/2013 Link - article about the national elections in Germany and what happened online

2013 - Grassroots-Campaigning im Internet / Campact & Co – Wie Hybridorganisationen das Grassrootscampaigning verändern (zwei Beiträge). In: Speth, Rudolf (Hrsg.) (2012): Grassroots Campaigning. Wiesbaden. Link - two articles about grassrootscampaigning online by NGOs, companies and association, one is an overview with a special focus on the effectiveness, the other focuses on hybrid organizations

2012 - abgeordnetenwatch.de - Bürger fragen, Politiker antworten (zusammen mit Hans J. Kleinsteuber) In: Braun, Stephan / Geisler, Alexander (Hrsg.) (2012): Die verstimmte Demokratie - Moderne Volksherrschaft zwischen Aufbruch und Frustration. Wiesbaden. Link (gekürzte Version auch in der Zeitschrift für Politikberatung, Heft 3, 2012 Link)- an article about websites fostering political participation and democratic control of politicians

2012 - Demokratische Beteiligung per Web. In: Kretschmer, Birthe / Werner, Frederic (Hrsg.): Die digitale Öffentlichkeit - Wie das Internet unsere Demokratie verändert. (Begleitende Publikation zu der Veranstaltungsreihe Digitale Öffentlichkeit der Friedrich-Ebert-Stiftung in Hamburg). Hamburg. Link - an article about political partizipation online

2012 - Kontrovers und sexy – Die Kampagnen der Tierrechtsorganisation PETA. In: Aus Politik und Zeitgeschichte, 8-9/2012. Link - an article about campaigns and public relation efforts of the animal rights movement

2010 - abgeordnetenwatch.de - Die Stärkung der repräsentativen Demokratie durch das Internet. (together with Hans J. Kleinsteuber) In: Vorgänge, Heft 4/2010 Link - an article about a non-profit website fostering political participation

2010 - Grassrootscampaigning und Chancen durch neue Medien. In: Aus Politik und Zeitgeschichte Link - an article about online grassroots campaigning

2010 - Online-Kommunikation von Verbänden. In: Hoffjann, Olaf / Stahl, Roland (Hrsg.) (2010): Handbuch Verbandskommunikation. Wiesbaden. Link - an article about the use of ICTs by associations

2009 - NGOs und ihre Öffentlichkeitsarbeit. In: Böhm, Justus / Albersmeier, Friederike / Spiller, Achim (Hrsg.) (2009): Die Ernährungswirtschaft im Scheinwerferlicht der Öffentlichkeit. Köln. Link - an article about NGOs and their public relations activities

2008 - Wie politische Öffentlichkeitsarbeit entsteht - Ein Einblick in PR-Abteilungen von Nichtregierungsorganisationen. In: Sarcinelli, Ulrich / Tenscher, Jens (Hrsg.) (2008): Politikherstellung und Politikdarstellung: Beiträge zur politischen Kommunikation. Köln. Link - an article about the basic and organizational conditions of public relations in NGOs

2008 - Nichtregierungsorganisation und das Social Web: Mittel der Zukunft oder Bedrohung? In: Zerfaß, Ansgar / Welker, Martin / Schmidt, Jan (Hrsg.) (2008) Kommunikation, Partizipation und Wirkungen im Social Web - Band 2: Strategien und Anwendungen: Perspektiven für Wirtschaft, Politik, Publizistik. Köln. Link - an article about the use of ICTs by NGOs

2007 - Öffentlichkeitsarbeit von Nichtregierungsorganisationen - Mittel, Ziele, interne Strukturen. (Schriftenreihe: Organisationskommunikation. Studien zu Public Relations/Öffentlichkeitsarbeit und Kommunikationsmanagement) Wiesbaden. Link - my PhD thesis about the public relations activities of environmental NGOs in the US and Germany and their internal structures and ways of decision-making

2006 - Alles Online? Über die Auswirkungen von Online-Medien auf die interne und extern Kommunikation von Nichtregierungsorganisationen. In: Forschungsjournal Neue Soziale Bewegungen, Jg. 19/2006, Heft 2, Neue Bewegungen im Internet? Link - an article about the use of ICTs by NGOs and social movements

2006 Öffentlichkeitsarbeit. In: Hans-Bredow-Institut (Hrsg.): Medien von A bis Z. Wiesbaden. Link - a basic article about public relations in general

2005 - Den Bürgern und Bürgerinnen Gehör verschaffen - Wie amerikanische Nichtregierungsorganisationen Online-Medien nutzen. In: Ahrweiler, Petra/Thomaß, Barbara (Hrsg.) Internationale partizipatorische Kommunikationspolitik. Strukturen und Visionen. Festschrift zum 60. Geburtstag von Hans J. Kleinsteuber. Münster. Link - an article about the use of online applications by American political NGOs

2005 - Alles Online? Über die Auswirkungen von Online-Medien auf die interne und extern Kommunikation von Nichtregierungsorganisationen. In: netzwerk recherche (Hrsg.): Online-Journalismus - Chancen, Risiken und Nebenwirkungen der Internet-Kommunikation. Wiesbaden. Link - an article about the use of ICTs by NGOs

2001 - Amerikanisierung? Die USA in der Berichterstattung zum Bundestagswahlkampf 1998. In: Hans J. Kleinsteuber (Hrsg.): Aktuelle Medientrends in den USA. Opladen. - an article about the americanization as a steretype in election campaign coverage, based on my master thesis

1997 - diverse Aufsätze in: Hans J. Kleinsteuber (Hrsg.): Reisejournalismus. Opladen. - a number of articles about travel journalism

 

Reviews of my Publications

Of my PhD - Öffentlichkeitsarbeit von Nichtregierungsorganisationen - Mittel, Ziele, interne Strukturen

"Detailed case studies of Greenpeace, WWF, the German Wildlife Foundation and American NGOs make it clear how diverse communication strategies are and how differently they are implemented. Interesting is the analysis of the choice of topics for public relations. Voss noted that unlike companies NGOs cover a much wider range of subjects and that newsworthiness plays an important role. A good study - even for experts." (own translation) - Fundraiser - Das Branchenmagazin für Spendenmarketing, Stiftungen und Sponsoring Link Sommer 2008 - in an fundraising magazine

"The final assessments regarding the structure of NGOs and their handling of public relations are very interesting as a guide for practitioners." (own translation) - StiftungsWelt - Das Magazin des Bundesverbandes Deutscher Stiftungen Link 04/2007 - in the magazine of the German Foundation Association

"Anyone who is enrolled at the university, reads the first, theoretical chapters. Anyone who works as a PR professional in an NGO, reads the the following, longer pieces. Go ahead, because it pays off." (own translation) - pressesprecher Link 09/2007 - on the Website of the German Press Spokesmen Association

"For journalists, this book is a good source of statements about the techniques of public relations departments, which try to place their information in the media." (own translation) - message link 03/2007 - in a media magazine

"Due to the large number of internal information that previously had not be known on this scale, this book [...] is not only interesting for scientist but also for professionals." (own translation) - PR-Guide 23.05.2007 - on the website of a German Public Relations Association